blog_snapchat_geofilters_logo_semantiq_studio_reclame

Geofilters

Geofilters zijn slimme overlays die de gebruiker vertellen in welke plaats hij of zij is. Technisch gesproken zijn het location-based graphics die over een foto heen geplaatst worden. Er zijn meerdere sociale media die gebruik maken van deze technologie. Vooral het wereldwijd bekende Snapchat maakt gebruik van geofilters. Het bedrijf daagt creatievelingen uit om zelfgemaakte afbeeldingen in te zenden via de online tool. Het proces is eigenlijk heel simpel. Na het uploaden van de zelfgemaakte graphic geeft de creatieveling via Google Maps aan in welk gebied de graphic gebruikt moet worden. Daarna moet de ontwerper een onderbouwing schrijven voor zijn gemaakte ontwerp keuzes en de geofilter is klaar voor inzending. De voornaamste voorwaarde is dat alles zelf gemaakt is. De ontwerper moet een box aanvinken waarin hij verklaard dat hij over alle rechten over de afbeelding beschikt. Na de inzending aan Snapchat krijgt de creatieveling een e-mail waarin staat dat het ontwerp in behandeling is. In de meeste gevallen volgt binnen een maand antwoord. De geofilter voor jouw stad of dorp is goedgekeurd of afgekeurd. Elke stad heeft maximaal 3 geofilters waar de gebruiker uit kan kiezen. Hoe bepaald word welke drie het beste zijn is onduidelijk.

Waarschijnlijk is het een kwestie van smaak. Semantiq Studio voelt zich verbonden met de regio en heeft een reeks geofilters ingezonden. Tot nu toe zijn alle Geofilters goedgekeurd door het bedrijf uit de Verenigde Staten.

 

 

brandmerk logo semantiq studio

# Logo Talk – Holy Cow

Vandaag de dag kunnen we niet meer zonder logo’s. Kleine kunstwerkjes van grafisch ontwerpers die herkenning oproepen bij consument en doelgroep.Vaak krijg ik van zzp’ers de vraag; Ik ga een bedrijf beginnen, kun je een logo voor mij maken? Natuurlijk zeggen wij bij Semantiq Studio; Ja dat kunnen wij zeker!Een goed logo is essentieel voor een sterk merk. En wie een sterk merk heeft is lastig uit de markt te slaan.  Maar waar komt die drang om 0veral maar een logo op te plaatsen toch vandaan?Het ‘branden’ van eigendommen begon al bij de eerste vormen der beschaving. In de tijd van de Egyptenaren brandmerkten veehouders hun vee al met hiërogliefen om te laten zien welke dieren hun bezit waren.Later in de romeinse tijd werden stempels al gebruikt om in potten en vazen te kenmerken wie de maker was van het object. Na de tweede wereld oorlog ging het in Europa pas écht hard en met een sneltreintempo veranderde het straatbeeld.Door de Amerikanisering en een vaste tijd van welvaart ontstonden grote bedrijven en merken. Neon letters en etiketten werden noodzakelijk om een goede omzet te behouden en herkenbaarheid op te roepen bij de consument.Maar waar moet een goed logo vandaag de dag aan voldoen? Ten eerste moet het in kleinere vormen goed toepasbaar zijn. Denk aan het opnaaien/borduren van het logo in bedrijfskleding. Maar ook in grootformaat voor op beurzen en gebouwen moet het logo goed zichtbaar zijn. Omdat we in ons dagelijks leven zoveel prikkels op ons afgevuurd krijgen moet het logo een ‘Oh’ ‘Ja’ effect oproepen. Deze herkenbaarheid word vaak bereikt door het gebruik van simpele vormen en sterke typografie. Veel ondernemers hebben wel een idee van hoe hun logo er ongeveer uit moet zien, maar hebben geen idee hoe ze dit moeten realiseren. Gelukkig kunnen wij van Semantiq Studio hier uitstekend bij helpen.Ben je nu een veehouder en ben je van plan om bij ons een logo aan te vragen om in je koeien te branden dan heb je helaas pech, het brandmerken van dieren is in Europa al sinds 2010 verboden!

Overigens: Er zijn geen koeien gewond geraakt bij het opstellen van dit document!

blog_ajax_logo_semantiq_studio_reclame

# Logo Talk – Geef Ajax z’n gezicht terug

We vroegen sportjournalist Aron van Peer om voor ons een stukje te schrijven voor #logotalk! Hij koos voor een interressant onderwerp: Logo van de historie of logo van de toekomst?  Ajax is de bekendste voetbalclub van ons land. Dat komt vooral door de grote internationale successen die de club heeft gekend. Die successen behaalde de club met een ander logo dan het huidige. Omdat een gedeelte van de Ajaxsupporters het huidige logo maar niet in hun hart kan sluiten, loopt er niet voor de eerste keer een actie met als doel de terugkeer van het oude logo. Maar wat zou een mogelijke terugkeer van het oude logo betekenen voor de naam en het ‘merk’ Ajax? 

Door: Aron van Peer      Met de actie ‘Geef Ajax z’n gezicht terug’ hoopt een deel van de Ajaxsupporters het oude logo terug te halen. Het logo waar Ajax groot mee is geworden in het internationale voetbal. Volgens de actiegroep hoort dit klassieke logo, net als het bekende witte shirt met rode baan en Stadion De Meer, bij de historie en cultuur van de club. Naast de wensen van de supporters zijn er nog veel meer factoren die een rol spelen bij een nieuw logo, of in dit geval dus een terugkeer van een eerder gebruikt logo. De gevolgen van een ander logo zijn aanzienlijk voor een groot ‘merk’ als Ajax. Mogelijk is dat ook de reden dat Ajax heeft laten weten (voorlopig) niet mee te werken aan een terugkeer van het oude logo. Volgens de officiële verklaring van de Amsterdamse voetbalclub spelen marketingtechnische gevolgen geen rol in het besluit, net als merchandisetechnische en kostentechnische gevolgen.   De actiegroep voor de terugkeer van het oude logo haalde zelf wel marketingtechnische argumenten naar voren in de campagne. Volgens de actiegroep is merchandise met het oude logo erg populair onder de supporters en verkoopt het ook beter in het buitenland. Bovendien laten eerdere vergelijkbare gevallen zien dat een terugkeer van een oud logo goed kan zijn. De cijfers van clubs die een oud logo terugnamen, pleiten in het voordeel van de actiegroep. Een succesvol voorbeeld is dat van VFB Stuttgart. Deze Duitse club herstelde het oude logo in ere door het vanaf 2014 terug te halen als officiële logo van de club.      In topsport draait het om prestatie. Daarom zijn er ook genoeg supporters die zich drukker maken over de prestaties op het veld dan over het logo van Ajax. Maar in de huidige sportwereld is een voetbalclub meer dan een vereniging met elftallen spelend op hoog niveau. Bij Ajax denk je meteen aan Amsterdam en het logo van de club. Voor de oudere supporters is het oude logo het enige echte. Maar de jongere supporters die zijn opgegroeid met dit logo weten niet beter dan dat het huidige logo het logo is dat bij Ajax hoort. Veel mensen zullen moeten wennen aan een eventuele terugkeer van het oude logo. Maar voorlopig blijft het ‘vertrouwde’ logo intact. Daarmee kunnen we ervan uitgaan dat Ajax geen waarde hecht aan betere cijfers en meer verkoop van merchandise. Of in ieder geval niet genoeg waarde om een groot deel van de supporters hun zin te geven met de terugkeer van het ‘enige echte’ Ajaxlogo.